2022-10-14T15:04:42-04:00Jul 19, 2022|

چگونه 100 روز اول خود در کانادا را مدیریت کنید

Read this in English: How to navigate your first 100 days in Canada

همانطور که زندگی خود را در کانادا آغاز می کنید، چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که در مسیر سریع برای استقرار هستید. در این مقاله به طور خلاصه کارهای مختلفی را که باید در بدو ورود انجام دهید را بیان می کنیم. ما همچنین منابع مربوطه را برای رهنمایی شما در 100 روز اول اقامت در کانادا ارائه خواهیم کرد.

شروع: تشریفات اولیه فرود برای تازه واردین در کانادا

شماره بیمه اجتماعی (SIN) خود را دریافت کنید

SIN یک عدد نه رقمی است که برای یافتن شغل، افتتاح حساب بانکی و درخواست هرگونه کمک یا اعتبار دولتی ضروری است.

چگونه برای SIN در کانادا اقدام کنیم؟

مدارک مورد نیاز:  برای درخواست شماره بیمه اجتماعی به مدارک زیر ضرورت دارید (اگر طرفین سند حاوی اطلاعات هویتی است، حتماً هر دو طرف را کاپی کنید):

  • یک کاپی دیجیتلی از کارت اقامت دائم معتبر و اصلی شما یا تاییدیه اقامت دائم (COPR) صادر شده توسط اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) یا یک کاپی از مجوز تحصیلی معتبر صادر شده توسط IRCC که نشان بدهد شما «می توانید استخدام شوید» یا «می توانید کار کنید»
  • یک کاپی دیجیتل از پاسپورت معتبر اصلی تان یا لایسنس دریوری استانی شما؛ و
  • یک کاپی دیجیتل از مدرکی که آدرس شما را تأیید می کند، مانند یک سند رسمی صادر شده توسط دولت، صاحب کارتان، مؤسسه آموزشی تعیین شده (DLI)، صاحبخانه، یا مؤسسه مالی.

درخواست در میدان هوایی:  بسته به میدان هوایی ورودی تان در کانادا، ممکن است بتوانید SIN خود را در فرودگاه دریافت کنید. این سرویس در حال حاضر برای تازه واردین در میدان هوایی بین​المللی پیرسون تورنتو و میدان هوایی بین​المللی ونکوور در ساعات کاری روزهای هفته ارائه می شود.

درخواست آنلاین یا ذریعه پوست:  اگر نمی​توانید SIN خود را در میدان هوایی دریافت کنید یا اگر میدان هوایی ورودی شما خدمات SIN ارائه نمی ​دهد، این گزینه را دارید که به صورت آنلاین یا از طریق پوست درخواست کنید.  اگر به صورت آنلاین یا از طریق پوست برای SIN درخواست دهید و درخواست شما شرایط لازم را داشته باشد، ظرف 20 روز کاری نامه ای حاوی SIN خود از طریق پوست دریافت خواهید کرد.

برای درخواست از طریق پوست، باید درخواست را از ویب ​سایت Service Canada دانلود کنید و فورم درخواست تکمیل​شده
و اسناد اصلی فهرست ​شده در بالا (فتوکاپی​ها پذیرفته نمی​شود) را به این آدرس ارسال کنید:

Service Canada
Social Insurance Registration Office
P.O. Box 7000
Bathurst, NB E2A 4T1
Canada

درخواست حضوری در مرکز  : Service Canadaبرای ریزرف قرار ملاقات در یک مرکزService Canada  در نزدیکی خودتان، باید یک فورم درخواست خدمات آنلاین ارسال کنید. با توجه به همه​گیری کووید-19، بازدید حضوری از مراکز Service Canada ممنوع است. اگر شخصاً برای SIN درخواست می ​کنید، آن را در قرار خود دریافت خواهید کرد.

برای بیمه صحت استانی اقدام کنید

در کانادا برای دسترسی به خدمات طبی، به کارت بیمه صحت ضرورت دارید. هر استان یا منطقه، این کارت ها را برای باشندگان خود صادر می کند. منحیث یک تازه وارد، شما باید درخواستی را برای دریافت کارت به دولت استانی ارسال کنید. به عنوان مثال، اگر در انتاریو هستید، باید برای ارسال درخواست به Service Ontario مراجعه کنید، در حالی که اگر در آلبرتا هستید، باید به Service Alberta مراجعه نمایید.

بسته به استان یا منطقه ای که در آن زندگی می کنید، ممکن است یک دوره انتظار برای واجد شرایط بودن جهت دریافت بیمه صحت عمومی در کانادا وجود داشته باشد. حتما ضروریات واجد شرایط بودن استان یا منطقه ای را که در آن زندگی می کنید، بررسی کنید.

یک داکتر خانواده پیدا کنید

داکتر خانواده که به عنوان داکتر عمومی (GP) نیز شناخته می شود، نیازهای طبی شما و خانواده تان را برطرف می کند و همچنین در صورت ضرورت به مراجعه به داکتر متخصص، شما را ارجاع می دهد.

شما می توانید از راه های ذیل، یک داکتر خانواده در کانادا پیدا کنید:

  • پرسان شدن از دوستان، همکاران، خویشاوندان یا آشنایان.
  • تماس با سازمان خدمات دهی به مهاجران.
  • تماس با یک مرکز صحت اجتماعی در منطقه تان.
  • بررسی سایت های استانی برای یافتن داکتر خانواده. برای مثال، اگر در انتاریو هستید به صفحه «Find a doctor» مراجعه کنید و اگر در بریتیش کلمبیا هستید، به ویب سایتB.C. College of Family Physicians مراجعه نمایید.

لایسنس دریوری یا شناسه عکس دار استانی خود را دریافت کنید

لایسنس دریوری یا شناسه عکس دار استانی توسط استان یا منطقه ای که در آن ساکن هستید، اعتباردهی می شود. لایسنس دریوری که در هر یک از استان ها/منطقه های کانادا گرفته شده، در سراسر کانادا معتبر است.  توجه داشته باشید که مانند پاسپورت شما، لایسنس دریوری و شناسه عکس دار استانی به عنوان مدرک رسمی شناسایی فردی در کانادا شناخته می شوند. اما شما نمی توانید هر دو را ارائه دهید – باید یکی را انتخاب کنید.

اگر لایسنس دریوری معتبری از کشور خود دارید، می توانید قبل از درخواست برای لایسنس دریوری کانادایی، حداکثر 60 تا 90 روز (این زمان در استان های مختلف متفاوت است) از آن استفاده کنید. قبل از ورود، قوانین صدور مجوز خاص استان خود را بررسی کنید تا بدانید چقدر زمان برای دریافت لایسنس کانادایی دارید.

نکته: دریافت لایسنس دریوری یا شناسه عکس دار استانی اجباری نیست. با این حال، در موارد زیادی (مانند کرایه خانه، بیمه صحت، افتتاح حساب بانکی، گرفتن کارت کتابخانه و غیره) از شما خواسته می شود مدرکی برای تایید آدرس تان ارائه دهید. بنابراین توصیه میشود لایسنس دریوری یا شناسه عکس دار تهیه کنید تا بتوانید از آن برای اثبات آدرس خود استفاده کنید.

کارت کتابخانه بگیرید

عضویت در کتابخانه محلی مزایای بسیاری برای تازه واردین دارد: دسترسی رایگان به چاپ، انترنت، منابع اجتماعی و دولتی و جلسات آموزشی مراقبت های صحی، بانکی، مالی و غیره. تنها چیزی که نیاز دارید یک شناسه و یک مدرک تایید آدرس است.

خرید پلان تلیفون

برای پلان ​های تلیفون، می توانید بین پرداخت هزینه (پیش ​پرداخت) و پلان پس ​پرداخت، یکی را انتخاب کنید. تقریباً 90 فیصد از کاربران کانادایی تلیفون همراه، مشترک یکی از سه شرکت بزرگ ملی مخابرات هستند (RogersBell, and Telus) یا یکی از برند ​های تابعه آنها (که معمولاً نرخ​های پایین​تری دارند).

لیست برندهای تابعه:

نکته: پلان های تلیفون ممکن است در کانادا قیمتی باشند. با تهیه یک پلان پیش پرداخت از یکی از ارائهدهندگان تابعه به جای شرکتهای ارائهدهنده اصلی، یعنی Bell، Rogers، و Telus، گزینههای ارزان تری پیدا کنید.

برای پلان های تلیفون پس ​پرداخت، برخی از ارائه​دهندگان احتمالاً یک بررسی اعتباری انجام می​دهند تا تأیید کنند که سابقه اعتباری خوبی دارید و بل های خود را به وقت پرداخت می​کنید. اگر سابقه اعتباری ندارید (اکثر تازه واردین ندارند)، یک پلان تلیفون پیش پرداخت می تواند بهترین گزینه برای شروع باشد.

اولادان خود را در مکتب و/یا کودکستان ثبت نام کنید

در کانادا تحصیل در مکتب برای اطفال 5 الی 18 ساله اجباری است. به طور کلی، سال تحصیلی در پایان ماه آگست یا اوایل سپتمبر شروع می شود و در ماه جون به پایان می رسد. سال تحصیلی به دوره ها یا فصل ها (که ترم یا سمیستر هم نامیده می شود) تقسیم می شود. ماه های جولای و آگست جزو تعطیلات تابستانی محسوب می شوند.

شما می توانید اولادان خود را در مکتب محلی یا دفتر هیئت مدیره مکتب ثبت نام کنید. مدارک مهاجرت، سوابق فرود یا کارتPR  و همچنین تصدیق تولد و تصدیق واکسیناسیون طفل تان را همراه داشته باشید. روند ثبت نام بر اساس نوع مکتب متفاوت است. برای یافت یک مکتب در نزدیکی خود، با دفتر حوزه تعلیمی محلی خود یا با هیئت مدیره مکتب تماس بگیرید. هیئت مدیره مکتب معمولاً در خصوص طی مراحل بعدی و ارائه مدارک مورد نیاز، با شما تماس می گیرد.

شماره تلیفون های مهم را بدانید

در صورت رخ دادن رویدادهای غیرمنتظره و عاجل، مهم است که بدانید با چه کسی تماس بگیرید. شماره های مهم را در تلیفون همراه خود ذخیره کنید یا برای دسترسی سریع، آنها را روی ورق چاپ کنید.

  • آتش نشانی، عاجل طبی یا هر شرایط عاجل دیگری که در آن به حضور پولیس ضرورت است: 911
  • اطلاعات شاروالی: 311
  • خدمات اجتماعی و عامه: 211
  • خط کمک اطفال: 1-800-668-6868

تامین مالی شما

افتتاح حساب بانکی

منحیث یک تازه وارد، شما به یک شریک قابل اعتماد ضرورت دارید که بتواند نیازهای بانکی شما را بفهمد. RBC (کلان ترین بانک کانادا*) 150 سال است که شریک تازه واردین می باشد. به همین دلیل است که آنها به محض ورود، از هر کاری که ما در انجام می دهیم حمایت می کنند.

ممکن است بانکداری در کانادا با آنچه شما به آن عادت کرده اید متفاوت باشد. شما چه در حال آماده شدن برای ورود به کانادا هستید و چه در حال حاضر در کانادا می باشید،می توانید برای پرسیدن سؤالات و درک نحوه عملکرد بانکداری در کانادا با یک مشاور تازه واردین RBC ارتباط برقرار کنید. هم اکنون یک قرار تلیفونی ریزرف کنید تا با مشاور RBC صحبت کنید و درباره نحوه افتتاح حساب بانکی بیشتر بدانید.

برای افتتاح حساب بانکی تازه وارد، باید مدارک زیر را در روز ملاقات همراه داشته باشید:

  • پاسپورت خود
  • تاییدیه اقامت دائم (CoPR) و/یا شماره بیمه اجتماعی (SIN)

یافتن مسکن و اسکان

جستجو برای اقامت دائم را آغاز کنید

زمان مورد نیاز برای یافتن مکان می​تواند بسته به تقاضا-عرضه و نرخ خانه در مارکیت کرایه شهر کانادایی که به آن نقل مکان می​کنید متفاوت باشد. در شهرهای کلان مانند تورنتو، فقدان سابقه اعتباری و اثبات اشتغال می​تواند تامین مکان​های کرایه ای را دشوارتر کند. با این حال توجه داشته باشید که اگر قصد دارید در حومه شهرها یا شهرهای متوسط ​​یا خرد زندگی کنید، پیدا کردن مکان می تواند نسبتاً ساده تر باشد.

اثاثیه ضروری و وسایل خانه بخرید

ممکن است مجبور شوید مبلمان و/یا لوازم جدید برای خانه خود بخرید. برای اطلاع از هزینه های تقریبی مبلمان و سایر وسایل خانه، ویب سایت های Ikea، Structube و Wayfair را بررسی کنید. همچنین می​توانید بسیاری از اقلام را به صورت دست دوم در گروپ​های خرید/فروش محلی، Facebook Marketplace  یا درKijiji  پیدا کنید. اگر در یک کاندو یا اپارتمان زندگی می کنید، برای آوردن وسایل کلان تر باید «لفت کوچ کشی» را ریزرف کنید. در اکثر ساختمان ها، لفت کوچ کشی در تاریخ مشخصی در دسترس است. از شما خواسته می شود که روز مورد نظر را از قبل ریزرف کنید تا دسترسی به لفت تضمین شود.

خرید انترنت خانگی

پلان های اینترنت خانگی معمولاً بین 50 تا 80 دالرِ کانادا در ماه متغیر است. برخی از ارائه دهندگان اینترنت محبوب در کانادا عبارتند از Bell، Rogers، Shaw، Telus، Virgin و Fido. با این حال ممکن است کمپانی های محلی دیگری نیز باشند که قیمت​های پایین تری ارائه می​دهند. بنابراین قبل از خرید حتماً بررسی کنید.

خودتان را برای هوای سرد آماده کنید

کانادا کشوری پهناور است و شرایط آب و هوایی آن از ساحل غربی تا ساحل شرقی متفاوت است. ماه های پاییز-زمستان به طور کلی از سپتمبر تا فبروری است. اگرچه آب و هوای زمستانی می تواند از اکتوبر شروع شود و تا اواخر مارچ یا اوایل اپریل ادامه داشته باشد، اما کانادا در مجموع حدود هفت الی هشت ماه هوای سرد دارد. در ساحل غربی در مقایسه با ساحل شرقی، زمستان معتدل تر و بارانی تر است. هر چه بیشتر به سمت شمال بروید، احتمالاً با شرایطی شبیه به قطب شمال مواجه خواهید شد. با این حال تا زمانی که الماری کالا، خانه و موتر خود را برای زمستان تجهیز کنید، مشکلی نخواهید داشت.

شهر و محله ها را بررسی کنید

برای گشتن در شهر و محله خود وقت بگذارید – این فرصت خوبی برای دیدن و یادگیری کلتور محلی، بازدید از جاذبه های محبوب، استفاده از ترانسپورت عمومی و آشنایی با نحوه عملکرد آن و ملاقات با افراد جدید است.

 

شروع وظیفه و جستجوی وظیفه در کانادا

برای خودتان شبکه اجتماعی و وظیفوی بسازید

دور شدن از همکاران، دوستان و خانواده در هنگام نقل مکان به کانادا، کل فرآیند سازگار شدن را دشوارتر می کند. یک شبکه قوی از دوستان محلی می تواند در شروع ساختن زندگی جدیدتان بسیار مفید باشد.

شبکه های وظیفوی در کانادا بسیار رایج هستند و برای یافتن موقعیت کاری و دستیابی به مارکیت کار پنهان، بسیار مهم تلقی می شوند. مارکیت کار پنهان به موقعیت هایی اطلاق می شود که بدون اینکه صاحب کار به صورت عمومی آنها را آگهی کند، پر می شوند.

برای مارکیت کار آماده شوید

مارکیت کار را تجزیه و تحلیل کنید تا با گستره وظیفه خود آشنا شوید. بررسی کنید که آیا برای کار کردن در زمینه وظیفوی خود در کانادا، نیاز به دریافت لایسنس یا تصدیق دارید یا خیر. پروفایلLinkedIn  خود را به روز کنید و یک رزومه و معرفی نامه به سبک کانادایی آماده کنید.

مارکیت کار در کانادا می تواند رقابتی باشد. در کنار اخذ تصدیق ها و/یا لایسنس های لازم برای وظیفه خود، خوب است که کورس های آنلاین مختلف را برای تقویت بیشتر دانش و مهارت های مورد نیاز خود بررسی کنید. این به شما کمک می کند تا از رقبای خود متمایز شوید.

همچنین پروگرام های ارتباطی مختلفی توسط سازمان های اسکان و کالج های محلی ارائه شده است که می تواند به شما در دستیابی به اهداف وظیفوی تان کمک کند. برخی از خدمات پروگرام های ارتباطی شامل برگزاری کورس ها، آموزش و ارزیابی مهارت ها، تجربه عملی یا تجربه محل کار، آمادگی آزمون برای لایسنس ها یا تصدیق ​ها، آموزش زبان و اجرای پلان ​های اقدام و یادگیری برای کمک به شما در یافتن آموزش​هایی است که ممکن به آن ها ضرورت داشته باشید.

با استفاده از قالب های رایگان رزومه کانادایی، چانس خود را برای یافتن وظیفه افزایش دهید.

یک مرکز خدمات اسکان یا مرکز تازه واردین در نزدیکی خود پیدا کنید

دولت کانادا خدمات اسکان مختلف و رایگان ارائه می دهد تا به تازه واردین کمک کند به راحتی در کانادا مستقر شوند. آنها علاوه بر کمک به شما در یافتن وظیفه، می توانند در زمینه یادگیری زبان، یافتن مکانی برای زندگی، ثبت نام اطفال در مکتب و غیره نیز کمک کنند. مراکز تازه واردین در سراسر کانادا در دسترس هستند. همیشه می​توانید یکی را در نزدیکی خود پیدا کنید.

مستقر شدن در یک کشور جدید و سازگار شدن با شرایط آن ممکن است کمی زمان ببرد. با این حال اگر بدانید باید منتظر چه چیزی باشید و برای چه چیزی آمادگی کسب کنید، استقرار می​تواند سریع ​تر و راحت تر اتفاق بیفتد.