2022-07-25T16:24:07-04:00Jul 19, 2022|

مراقبت های صحی در کانادا: اصول اولیه برای تازه واردین

یکی از مهمترین دلایلی که تازه واردین کانادا را به عنوان خانه جدید خود انتخاب می کنند، دسترسی به سیستم مراقبت های صحی همگانی با بودیجه عمومی است. در هر استان کانادا، بخشی از مالیات پرداختی توسط شهروندان و باشندگان، توسط دولت استانی برای اداره خدمات صحی استفاده می شود. این کار، افراد واجد شرایط را قادر می سازد تا کمک های اولیه صحی و طبی را به صورت رایگان یا کسر از هزینه دریافت کنند.

مراقبت های صحی در کانادا در سطح استانی اداره می شود و هر استان به طور متفاوتی عمل می کند. 13 طرح بیمه سلامت استانی و منطقه ای متمایز وجود دارد. به عنوان مثال، اگر منحیث یک باشنده دائم در حال نقل مکان هستید و قصد دارید در انتاریو یا بریتیش کلمبیا اقامت داشته باشید، ممکن است مجبور باشید تا سه ماه از زمان فرود الی زمانی که واجد شرایط دریافت مزایای صحی شوید، صبر کنید. اگر تصمیم به اقامت در آلبرتا دارید، دوره انتظاری وجود ندارد و از روزی که فرود آمدید تحت پوشش قرار می گیرید.

مصارف مراقبت های صحی در کانادا ممکن است در مقایسه با کشور شما قیمتی باشد. بنابراین اگر به استانی نقل مکان می کنید که دوره انتظار بیمه صحی استانی دارد، توصیه می شود برای چند ماه اول بیمه خصوصی خریداری کنید.

در اینجا فهرستی از چهار مورد ضروری مراقبت های صحی که باید به عنوان یک تازه وارد در کانادا با آنها آشنا شوید آمده است:

1. برای کارت بیمه سلامت استان اقدام کنید

در کانادا برای دسترسی به خدمات طبی، به کارت بیمه صحی نیاز دارید. هر استان یا منطقه ای این کارت ها را برای باشندگان خود صادر می کند. شما به عنوان یک تازه وارد باید درخواستی را برای دریافت کارت به دولت استان ارسال کنید.

برای مثال اگر در انتاریو هستید، برای ارسال درخواست باید بهService Ontario  مراجعه کنید، در حالی که اگر در آلبرتا هستید، باید به Service Alberta مراجعه نمایید.

ویب سایت ها حاوی آدرس مکان ​های فزیکی هستند و همچنین مدارک مورد نیاز برای درخواست شما را لیست می​کنند. شما به سادگی می توانید به نزدیک ترین مکان بروید و برای کارت صحت خود اقدام کنید. همه درخواست ها باید شخصاً ارسال شوند. ممکن است مدارک مورد نیاز به عنوان بخشی از درخواست شما بر اساس استان متفاوت باشد، اما تا حد زیادی همه استان ها به مدرک اقامت، کارت شناسایی صادر شده توسط دولت و مدارکی که وضعیت مهاجرت را ثابت می کند نیاز دارند.

پس از تأیید درخواست شما، کارت صحت به محل اقامت شما پوست می شود. هر زمان که به شفاخانه یا داکتر مراجعه می کنید باید این کارت را نشان دهید.

توجه:  اگر در استانی زندگی می ​کنید که دوره انتظار برای دریافت بیمه همگانی دارد، جدول زمانی شما برای واجد شرایط بودن، از روزی که در استان فرود می​آیید محاسبه می​شود نی از روزی که درخواست می​کنید.

2. با پوشش صحی ارائه شده آشنا شوید

حتی اگر کارت صحت دولتی نداشته باشید، دولت کانادا می تواند بسته به وضعیت مهاجرت شما خدمات طبی عاجل رایگان ارائه دهد. توصیه می شود در وضعیت عاجل، به نزدیکترین شفاخانه مراجعه کنید. اگر شما ساکن آن استان یا منطقه نباشید و بدون قرار قبلی به یک کلینیک مراجعه کنید، ممکن است مصارفی از شما دریافت شود.

به طور معمول، بیمه استانی فقط خدمات اولیه طبی را پوشش می دهد. مواردی مانند ادویه های نسخه ای، مراقبت های طب دندانی، فیزیوتراپی، خدمات آمبولانس و عینک های طبی ممکن است تحت پوشش دولت نباشند و اگر هیچ پلان بیمه خصوصی دیگری ندارید، باید مصارف را خودتان پرداخت کنید. بسیاری از صاحب کاران برای پوشش شرایطی که بیمه استانی آنها را تقبل نمی کند، نوعی از مزایای بیمه صحی جامع تر را به کارمندان خود ارائه می دهند. بنابراین خوب است که قبل از امضای نامه پیشنهاد، با صاحب کار خود در مورد این مزایا مشوره کنید و از گزینه هایی که دارید به خوبی مطلع شوید.

 

3. یک داکتر خانواده پیدا کنید

اکثر کانادایی ها هر زمان که نیاز به مراقبت یا مشوره داشته باشند، در ابتدا به داکتر خانواده خود مراجعه می کنند. یک داکتر خانواده، مراقبت های اولیه را به شما و خانواده تان ارائه می دهد و همچنین در صورت نیاز به مراجعه به داکتر متخصص، شما را ارجاع می دهد.

شما می توانید به روش های ذیل یک داکتر خانواده در کانادا پیدا کنید:

  • از دوستان، همکاران، خویشاوندان یا آشنایان پرسان شوید
  • با یک سازمان خدمات مهاجر تماس بگیرید
  • با یک مرکز صحت اجتماعی در منطقه خودتان تماس بگیرید
  • سایت های استانی را برای یافتن داکتر خانواده بررسی کنید

هر استان دارای یک ویب سایت یا صفحه ویب اختصاصی و یک پروسه خاص برای یافتن داکتر خانواده است. برای کسانی که در انتاریو هستند، صفحه «Find a doctor» نقطه شروع است. برای کسانی که در بریتیش کلمبیا هستند، این روند با مراجعه به ویب سایت B.C. College of Family Physicians آغاز می شود.

پس از تأیید محله ای که در آن زندگی می کنید و منطقه ای که می خواهید در آن داکتر پیدا کنید، تا زمان مشخص شدن داکتری که مریض ها را می پذیرد، در لیست انتظار قرار می گیرید.  در برخی موارد، دوره انتظار می تواند چندین ماه طول بکشد. در این مدت، در صورت نیاز به مراجعه به داکتر، می توانید به یک کلینیک طبی مراجعه کنید. در کلینیک های «walk-in» معمولاً می توانید بدون وقت قبلی به داکتر مراجعه کنید.

خدمات طبی رایگان:

همه باشندگان کانادا می توانند از طریق تلیفون یا با مراجعه به یک کلینیک رایگان، به مشاوره صحی رایگان دسترسی داشته باشند.

هر استان و منطقه، ذریعه تلیفون اطلاعات صحی یا مشوره رایگان ارائه می دهد. نرس های رسمی 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته پاسخگوی تلیفون ها هستند. در استان ها و مناطق، می توانید با شماره گیری 811 با یک متخصص مراقبت های صحی ارتباط برقرار کنید. هر استان یا منطقه نام متفاوتی برای این خدمات دارد: در منیتوبا این خدمات Health Links نام دارد و در انتاریو، این سیستم با نام TeleHealth شناخته می​شود. هدف این خطوط صحی تشخیص مریضی یا تجویز ادویه نیست، بلکه در عوض به افراد کمک می​کند تا تصمیم بگیرند که آیا خودشان می​توانند با مشکل کنار بیایند یا باید از داکتر کمک بگیرند.

اگر بیمه ندارید و به مراقبت ضرورت دارید و یک خط صحی پیشنهاد می کند که به داکتر مراجعه کنید، می توانید به مراکز صحی اجتماعی (CHC) واقع در سراسر کشور مراجعه کنید. در حالی که اکثر CHC ها بیمه استانی می پذیرند، اما به کسانی که به آن نیاز دارند و منتظر پوشش استانی هستند نیز خدمات ارائه می دهند.

اگر در وضعیت صحی عاجل هستید و نیاز به کمک فوری طبی دارید، می توانید به عاجل نزدیکترین شفاخانه مراجعه کنید یا با 911 تماس بگیرید. تمام تماس های برقرار شده با 911 رایگان است. دولت توصیه می کند در صورت داشتن یک مریضی جدی مانند مرض شکر، فشار خون بلند یا حساسیت به ادویه، از داکتر خود بپرسید که آیا باید اطلاعات طبی را روی گردنبند یا دستبند طبی همراه خود داشته باشید.

4. بیشتر بدانید: مراقبت های صحی در کانادا بر اساس استان

اکنون که با نمای کلی نحوه عملکرد مراقبت های صحی در کانادا آشنا شدید، بیایید به هر استان و منطقه نگاه کنیم تا پلان های مراقبت های صحی آنها را با جزئیات درک کنیم. همه پلان های بیمه استانی دارای استندرد اولیه مراقبت صحی هستند و ویژگی های مشترکی دارند. با این حال در مورد اینکه چه مدت طول می کشد تا پوشش صحی تأثیر بگذارد و دقیقاً چه چیزی تحت پوشش قرار می گیرد، تفاوت های ظریفی وجود دارد که ممکن است توجه به آنها مهم باشد.

آلبرتا

  • نام بیمه استانی: Alberta Health Care Insurance Plan (AHCIP)
  • واجد شرایط بودن برای باشندگان دائم: پوشش از تاریخ شروع اقامت (معمولاً تاریخ ورود) شروع می​شود.
  • پوشش:  شامل پوشش کامل خدمات ضروری طبی، برخی خدمات طب دندان و عملیات دهان و قرار ملاقات و بستری شدن در شفاخانه است. پوشش جزئی برای خدمات تداوی مشکلات پا و بینایی سنجی.
  • مشوره صحی رایگان ذریعه تلیفون:  با شماره 811 تماس بگیرید یا به Health Link مراجعه کنید.

بریتیش کلمبیا

  • نام بیمه استانی: Medical Services Plan (MSP)
  • واجد شرایط بودن برای باشندگان دائم: پوشش ممکن است سه ماه پس از تاریخ ورود شماشروع شود.
  • پوشش:  شامل خدمات داکترها و میدوایف ها، عملیات دندان و دهان انجام شده در شفاخانه، معاینات ضروری چشم، اشعه ایکس و برخی خدمات ارتودنسی است. سایر خدماتی که ممکن است تحت پوشش قرار گیرند عبارتند از مزایای تکمیلی مانند طب سوزنی، کایروپراکتیک، ماساژ درمانی، تداوی طبیعی، فیزیوتراپی و درمان غیر عملیاتی پا.
  • مشوره صحی رایگان ذریعه تلیفون:  با شماره 811 تماس بگیرید یا به HealthLinkBC مراجعه کنید.

مانیتوبا

  • نام بیمه استانی: Manitoba Health and Seniors Care
  • واجد شرایط بودن برای باشندگان دائم: پوشش در اولین روز از ماه سوم پس از ورود شروع می​شود.
  • پوشش: شامل خدمات طبی، عملیات و رادیوگرافی و خدمات لابراتواری در صورت دستور داکتر است.
  • مشوره صحی رایگان ذریعه تلیفون:  با شماره204-788-8200 / 1-888-315-9257  تماس بگیرید یا به Health Links – Info Santé مراجعه کنید

نیوبرانزویک

  • نام بیمه استانی: New Brunswick Medicare and Drug Plans
  • واجد شرایط بودن برای باشندگان دائم: هنگامی که فورم درخواست تکمیل شده دریافت شد و واجد شرایط بودن آن مشخص گردید، نامه ای که تاریخ شروع واقعی  پوشش New Brunswick Medicare را نشان می دهد و به دنبال آن یک کارتNew Brunswick Medicare صادر می شود.
  • پوشش: شامل خدمات داکتر، برخی از روش​های طب دندانی خاص که شامل عملیات می شود و اکثر خدمات شفاخانه ای است.
  • مشوره صحی رایگان ذریعه تلیفون: با شماره 811 تماس بگیرید یا به Tele-Care مراجعه کنید.

نیوفاندلند و لابرادور

  • نام بیمه استانی: Medical Care Plan (MCP)
  • واجد شرایط بودن برای باشندگان دائم: پوشش از تاریخ ورودشروع می​شود.
  • پوشش : شامل خدمات داکتر، ویزیت​های شفاخانه ای، روش​های عملیات، تشخیصی و تداوی، مراقبت​های قبل و بعد از عملیات، مراقبت​های کامل زایمان، خدمات تفسیر رادیولوژی و برخی از روش​های عملیات-طب دندان است.
  • مشوره صحی رایگان ذریعه تلیفون: با شماره 811 تماس بگیرید یا به811 HealthLine مراجعه کنید.

قلمروهای شمال غرب (نورث وست تریتوریز)

  • نام بیمه قلمرو: NWT Health Care Plan
  • واجد شرایط بودن برای باشندگان دائم: وقتی درخواست شما تأیید شد، یک کارت مراقبت صحت NWT  از طریق پوست دریافت خواهید کرد. با در نظر گرفتن زمان پردازش و ارسال، از زمان درخواست برای دریافت کارت مراقبت صحی شما حدود شش هفته  طول می کشد.
  • پوشش : شامل تداوی اولیه شفاخانه و تداوی اولیه طبی است.
  • مشوره صحی رایگان ذریعه تلیفون:  در 90 مکان در سراسر قلمرو، بهTele-Care NWT دسترسی خواهید داشت.

نوا اسکوشیا

  • نام بیمه استانی: Medical Services Insurance (MSI) Program
  • واجد شرایط بودن برای باشندگان دائم : پوشش از تاریخ ورودشروع می​شود.
  • پوشش :شامل خدمات داکتر، خدمات شفاخانه ای، طبی، طب دندانی، پروتزها و برخی از خدمات بینایی سنجی است.
  • مشوره صحی رایگان ذریعه تلیفون: با شماره 811 تماس بگیرید یا به 811.Novascotia.Ca. مراجعه کنید.

نوناووت

  • نام بیمه قلمرو: Nunavut Health Care Plan
  • واجد شرایط بودن برای باشندگان دائم : پوشش صحت ممکن است در اولین روز از ماه سوماعمال شود، مشروط بر اینکه همه الزامات واجد شرایط بودن را داشته باشید.
  • پوشش : شامل هزینه خدمات داکتر و شفاخانه است.
  • مشوره صحی رایگان ذریعه تلیفون:  خدمات در دسترس نیست.

انتاریو

  • نام بیمه استانی: Ontario Health Insurance Plan (OHIP)
  • واجد شرایط بودن برای باشندگان دائم : قبلاً افراد تازه وارد باید برای پوشش OHIP حداکثر سه ماه منتظر می ماندند، مگر اینکه برای پوشش فوری واجد شرایط بودند. با این حال، با توجه به همه​گیری کووید-19، این دوره انتظار لغو شده است.
  • پوشش : ویزیت داکتر، ویزیت و بستری شدن در شفاخانه، سقط جنین طبی یا عملیاتی، جراحی دندان و بینایی سنجی واجد شرایط، درمان پا، خدمات آمبولانس و سفر برای دریافت خدمات طبی اگر در شمال انتاریو زندگی می​کنید.
  • مشوره صحی رایگان ذریعه تلیفون:  با شماره 1-866-797-0000 / 1-866-797-0007 تماس بگیرید یا به Telehealth Ontario مراجعه کنید.

جزیره پرنس ادوارد

  • نام بیمه استانی: PEI Health Card
  • واجد شرایط بودن برای باشندگان دائم : پوشش از تاریخ ورود شروع می​شود.
  • پوشش : شامل واکسیناسیون دوران طفولیت، مراقبت​های اولیه مانند تشخیص، تداوی، آموزش، پیشگیری از مریضی و آزمایش و خدمات بستری شدن در شفاخانه یا تداوی سرپایی است.
  • مشوره صحی رایگان ذریعه تلیفون:  با شماره 811 تماس بگیرید یا به811 Telehealth مراجعه کنید.

کبک

  • نام بیمه استانی: Québec Health Insurance Plan
  • واجد شرایط بودن برای باشندگان دائم : دوره انتظار حداکثر سه ماه از تاریخ ورود می باشد.
  • پوشش: شامل روش​های طبی، ادویه های بیهوشی، معاینات طبی، قطره​های چشمی، ماموگرافی تشخیصی، آزمایش​های ادرار و قند خون و وازکتومی است.
  • مشوره صحی رایگان ذریعه تلیفون: با شماره 811 تماس بگیرید یا بهInfo-Santé 811. مراجعه کنید.

ساسکاچوان

  • نام بیمه استانی: Saskatchewan Health Cards
  • واجد شرایط بودن برای باشندگان دائم : درخواست​های کارت صحت معمولاً ظرف شش تا هشت هفته پس از دریافت درخواست پردازش می​شوند – بدون احتساب زمان پوست.
  • پوشش: شامل تمام خدمات ضروری طبی ارائه شده توسط داکترها (خدمات بستری و سرپایی)، فیزیوتراپی یا کاردرمانی، آزمایش ماموگرافی، خدمات واکسیناسیون، درمان عفونت​های مقاربتی (STI) ، آزمایش HIV، خدمات برای تداوی سوء مصرف الکول و مواد مخدر، خدمات صحت روانی، خدمات تداوی افراد معتاد به قماربازی و برخی خدمات صحی تکمیلی.
  • مشوره صحی رایگان ذریعه تلیفون: با شماره 811 تماس بگیرید یا بهHealthLine 8-1-1. مراجعه کنید.

یوکان

  • نام بیمه قلمرو: Yukon Health Care Insurance Plan (YHCIP)
  • واجد شرایط بودن برای باشندگان دائم: این پوشش معمولاً سه ماه پس از تاریخی که اقامت در یوکان را آغاز می​کنید، اعمال می​شود.
  • پوشش : شامل خدمات شفاخانه ای و طبی و برخی از روش​های عملیات طب دندان است.
  • مشوره صحی رایگان ذریعه تلیفون:  با شماره 811 تماس بگیرید یا به HealthLine 811. مراجعه کنید.

هنگامی که در کانادا مستقر می شوید، یکی از موارد موجود در چک لیست شما باید این باشد که با مراقبت های صحی آشنا شوید و در مورد پوشش این قسم مراقبت های ارائه شده در استان یا منطقه محل سکونت خود اطلاعات کسب کنید. در مورد کارهایی که باید برای دریافت کارت صحت و دریافت کمک طبی انجام دهید، معلومات بگیرید. داشتن معلومات درست می تواند به شما کمک کند تا به طور صحتمند با زندگی کانادایی سازگار شوید.