2022-07-25T16:29:36-04:00Jul 19, 2022|

امور مالی کانادا 101: آنچه شما باید به عنوان یک تازه وارد بدانید

اکوسیستم مالی کانادا متشکل از بانک​ها، اتحادیه​های اعتباری، تراست و سایر شرکت​های مالی و بیمه است و یکی از سالم ​ترین و مصؤن ​ترین اکوسیستم​های دنیا محسوب می​شود.

هنگامی که برای نقل مکان خود برنامه​ ریزی میکنید، آشنایی با بانکداری و چشم​انداز مالی کانادا می​تواند به فراهم کردن زمینه برای کارهای کلیدی مانند افتتاح حساب​های بانکی، ایجاد سابقه اعتباری، استقراض پول و ثبت مالیات کمک کند.  

در این مقاله:

انواع موسسات مالی در کانادا کدام هستند؟

موسسات مالی در کانادا را می توان در سه کتگوری اصلی طبقه بندی کرد:

1. موسسات بانکی

موسسات بانکی مکان هایی هستند که می توانید در آنجا پول را واریز کنید، برداشت کنید و از آنها قرضه بگیرید. نمونه هایی از این موسسات عبارتند از بانک ها، بانک های آنلاین، اتحادیه های اعتباری، کمپانی های تراست، کمپانی های قرضه مسکن و غیره.

بانک ها

یک بانک مجوز دریافت سپرده و اعطای قرضه را دارد. اکثر بانک ها توسط دولت ملی اداره می شوند. پنج بانک کلان در کانادا اغلب به عنوان «big five» در بانکداری شناخته می شوند. عبارتند از: Royal Bank of Canada (RBC), Toronto-Dominion Bank (TD), Bank of Nova Scotia (Scotiabank), Bank of Montreal (BMO), and Canadian Imperial Bank of Commerce (CIBC). گاهی اوقات، ممکن است اصطلاح «big six» را بشنوید که شامل  National Bank of Canada نیز می شود- اما توجه داشته باشید که عملیات آن عمدتاً در استان های کبک و نیوبرانزویک متمرکز است.

بانک های صرفاً دیجیتلی

علاوه بر این بانک​ها، چند بانک صرفاً دیجیتل مانند Tangerine (تابعهScotiabank )، Simplii Financial (تابعه (CIBC  و EQ Bank وجود دارند. آنها تمام خدمات را فقط به صورت آنلاین ارائه می دهند و هیچ شعبه فزیکی ندارند.

اتحادیه های اعتباری

اتحادیه اعتباری یک موسسه مالی خردتر است که متعلق به اعضای آن است که معمولاً صاحب حساب نیز هستند. آنها تحت قوانین و مقررات استانی فعالیت می کنند و خدمات مشابه بانک ها را ارائه می دهند. تفاوت اصلی بین اتحادیه اعتباری و بانک در ساختار آنهاست. اتحادیه های اعتباری متعلق به هر کسی است که در اتحادیه اعتباری پول دارد. این عملیات توسط یک هیئت مدیره منتخب دموکراتیک متشکل از اعضای جامعه محلی نظارت می شود. با توجه به مقیاس عملیات، توجه داشته باشید که اتحادیه های اعتباری ممکن است شعبه ها و دستگاه های خودپرداز کمتری نسبت به یک بانک بزرگ داشته باشند.

کمپانی های تراست

کمپانی های تراست موسسات حقوقی مشابه به بانک ها هستند که به عنوان نماینده (از طرف یک شخص یا تجارت) به منظور اداره، مدیریت و انتقال نهایی دارایی ها به یک طرف عمل می کنند.

کمپانی های قرضه مسکن

نهادهای قرض دهنده پول، مانند شرکت های مالی قرضه مسکن (MFC) و شرکت های سرمایه گذاری قرضه مسکن (MICs) ، تامین مالی املاک و مستغلات را ارائه می کنند. MFC ها موسسات مالی غیر سپرده گذاری هستند که قرضه های مسکن را که از طریق کارگزاران تامین می شود، پذیره نویسی و مدیریت می کنند. قرضه آنها عمدتاً از طریق اوراق بهادار یا فروش مستقیم به اشخاص ثالث، عمدتاً شش بانک بزرگ، تأمین می شود. MIC ها و سایر سرمایه گذاران خصوصی، معمولاً خدمات قرضه مسکن بدون ضامن و سفارشی ارائه می دهند که از طریق کانال های معمول در دسترس نیستند. این خدمات شامل قرضه های غیر اصلی، قرضه مسکن ثانویه و قرضه مسکن بسیار کوتاه مدت است.

اقتدار مالی کلیدی: بانک کانادا
Bank of Canada بانک مرکزی این کشور است. نقش اصلی آن ارتقاء رفاه اقتصادی و مالی در کانادا است. این بانک بر عرضه پول در گردش در اقتصاد تأثیر می گذارد و از چارچوب پالیسی پولی خود برای پایین نگه داشتن تورم و ایجاد ثبات استفاده می کند. سیستم های مالی مصؤن، سالم و کارآمد را در داخل کانادا و در سطح بین المللی ترویج می دهد و در حمایت از این اهداف، معاملاتی را در مارکیت های مالی انجام می دهد. علاوه بر این،Bank of Canada  نیز نوت های بانکی کانادا را طراحی، صادر و توزیع می​کند و به عنوان «عامل مالی» برای دولت کانادا عمل می​کند و برنامه​های قرض عمومی و ذخایر ارز خارجی آن را مدیریت می​کند. همچنین نرخ​های بهره در کانادا را تعیین می​کند.

2. کمپانی های بیمه

کمپانی های بیمه واحدهایی هستند که برای پوشش ریسک زیان در شرایط مختلف که به دلیل عوامل مختلف ایجاد می شوند، بیمه می فروشند. چنین بیمه هایی شامل بیمه صاحب خانه یا کرایه نشین، بیمه درمانی، بیمه موتر، بیمه عمر و غیره هستند. کمپانی های بیمه هر گونه خسارتی که توسط بیمه نامه شما پوشش داده شده است را به شما پرداخت می کنند. هنگامی که نوع خاصی از بیمه را خریداری می کنید، برای استفاده از پوشش توافق شده، ملزم به پرداخت دوره ای، به نام حق بیمه، به کمپانی بیمه هستید.

3. کمپانی های سرمایه گذاری

کمپانی های سرمایه گذاری سازمان هایی هستند که بر سرمایه گذاری، اداره یا مدیریت وجوه یا پول از طرف افراد دیگر تمرکز می کنند. نمونه هایی از این کمپانی ها، بانک های سرمایه گذاری، صندوق های تامینی، پذیره نویسان و شرکت های کارگزاری هستند.

توجه

ممکن است در خدمات ارائه شده توسط مؤسسات مالی همپوشانی وجود داشته باشد. به عنوان مثال یک بانک پیشرو مانندRBC ، خدمات بانکی، قرضه مسکن، طیف گسترده ای از گزینه های بیمه، راه حل های سرمایه گذاری و موارد دیگر را ارائه می دهد.

نکته:

مراقب قرضه دهندگان غارتگر باشید که قرضه های روز​پرداخت، اقساط، و سایر انواع وام با نرخ های بهره بسیار بلند ارائه می دهند.  این وام دهندگان اغلب افرادی را شکار می کنند که به سرعت به پول نقد نیاز دارند و سایر گزینه ها برای شان مناسب نیست. آنها معمولاً نرخ های بهره گزاف دارند، توضیخات گیج کننده و گمراه کننده ارائه می دهند و شفاف سازی و مستندسازی نمی کنند. بنابراین همیشه ادعای ارائه قرضه هایی که زیادی خوب به نظر می رسند را دوباره بررسی کنید. توجه داشته باشید که قرضه های روز​پرداخت به صورت استانی تنظیم می شود در حالی که قرضه های اقساطی تنظیم نشده هستند. منظور این است – در حالی که نرخ بهره نمی تواند از 60 فیصد بیشتر باشد، قرضه دهندگان عملاً آزادند که شرایط را تغییر دهند و کارمزدها و سایر فیس ها را اضافه کنند.

آشنایی با مالیات: اداره عایدات کانادا (CRA)

CRA قوانین مالیاتی را برای دولت کانادا و برای اکثر استان ها و مناطق اجرا می کند. این اداره پروگرام های تشویقی و مزایای اجتماعی و اقتصادی مختلفی را که از طریق سیستم مالیاتی ارائه می شود، مدیریت می کند.

ویب ​سایت CRA مکان مناسبی برای هر چیزی است که به مالیات​های شما مربوط می​شود: ارائه اظهارنامه مالیاتی سالانه، بررسی دریافت مزایا و یارانه​های دولتی، مشاهده اسناد مالیاتی و غیره.

مهم

برای ثبت نام در «My Account» CRA، باید اظهارنامه مالیاتی را برای سال جاری یا سال قبل ارسال کرده باشید.

توجه

مراقب کلاهبرداری در خصوص CRA باشید که عده ای تماس می گیرند و خود را از نمایندگان CRA معرفی می کنند.  CRAهرگز از زبان تهدیدآمیز استفاده نمی​کند و اطلاعات پاسپورت، کارت صحت یا لایسنس دریوری شما را نمی​خواهد، یا از طرف خرده​فروشانی مانند  iTunesیا Amazon، درخواست پرداخت فوری انتقال الکترونیکی Interac، بیت کوین، کارت های اعتباری پیش پرداخت یا کارت های تحفه نمی کند.

 

کانادا: اقتصاد مبتنی بر اعتبار

کشورهای امریکای شمالی مانند ایالات متحده و کانادا به عنوان اقتصادهای مبتنی بر اعتبار شناخته می شوند. این اساساً به این معنی است که اکثر مردم از کارت های اعتباری خود (به جای کارت های نقدی یا استفاده از پول نقد) برای خرید استفاده می کنند و سپس کل مبلغ قرض را در پایان چرخه بل کارت اعتباری خود یا به صورت اقساطی بازپرداخت می کنند.

شما باید سابقه اعتباری خود را بسازید، زیرا این کار برای بسیاری از جنبه های زندگی در کانادا ضروری است. هنگامی که اولین کارت اعتباری خود را دریافت کردید، با پرداخت مصارف کوچک مانند بل تلیفون یا خرید مواد غذایی شروع کنید و مطمئن شوید که بیلانس را تا پایان چرخه بل به طور کامل پرداخت کرده اید.

نکته: به خاطر داشته باشید که کارت​های اعتباری محدودیت​هایی دارند و پول رایگان ارائه نمی​دهند. آنها می توانند نرخ های بهره بسیار بلندی داشته باشند، بنابراین بیلانس شما باید مدیریت شود و به سرعت پرداخت شود – این به شما کمک می کند رتبه اعتباری خوبی داشته باشید.

امتیاز اعتبار راهی برای موسسات مالی جهت سنجش توانایی شما در بازپرداخت قرضه است. برخی از شرایطی که ممکن از شما درخواست گزارش اعتبار شود، هنگام کرایه مسکن، درخواست برای مشاغل خاص و گرفتن قرضه مسکن یا سایر قرضه ها از بانک است.

بانکداری، سرمایه گذاری و انتقال پول در کانادا

بانکداری

مانند بسیاری از کشورها، در کانادا نیز می​توانید تمام تراکنش​های بانکی و انتقال پول خود را با مراجعه به شعبه یا به طور آنلاین، از طریق بانکداری اینترنتی انجام دهید.

سرمایه گذاری ها

خدمات مالی زیادی برای پس انداز و سرمایه گذاری پول تان در کانادا وجود دارد. آنها را می توان به طور کلی به حساب های پس انداز، پلان های پس انداز رسمی و خدمات سرمایه گذاری طبقه بندی کرد. بسته به اهداف و تمایل خود برای ریسک، می توانید یکی یا ترکیبی از چندین مورد را انتخاب کنید.

نقل و انتقالات پول

برای پرداخت​های پایاپای داخلی (در نظر بگیرید: ارسال پول به یک دوست، خویشاوند، همکار یا آشنا در کانادا)، چند راه برای ارسال و دریافت پول آنلاین وجود دارد: Interac و  Paypal Interac یک ابزار مبتنی بر بانک است، در حالی که Paypal یک سرویس غیر بانکی و شخص ثالث است. در این میان، انتقال​های الکترونیکی Interac محبوب​ترین و پرکاربردترین شکل پرداخت​های پایاپای در کانادا هستند.

می​توانید از طریق بانکداری آنلاین یا مبایلی، تلیفونی، ایمیلی یا حضوری، به خارج از کشور پول ارسال کنید. بانک​هایی مانند RBC پروسه ای ساده، مقرون​به​صرفه و راحت برای انتقال پول بین​المللی از طریق بانکداری آنلاین دارند. اگر اطلاعات بانکی شخص گیرنده را در دسترس دارید، تنها چند کلیک کافی است!

برخی از گزینه های محبوب برای حواله های بین المللی عبارتند از:

  • بانک ها
  • اتحادیه های اعتباری
  • اپراتورهای انتقال پول مانند  Western Union،MoneyGram، WorldRemit و غیره.
  • ارائه دهندگان انتقال پایاپای مانند) Transferwise اکنون Wise)، CurrencyFair، Paypal و غیره.
  • تجارت های مبادله ارز

هنگام ارسال پول به خارج از کشور، دولت فدرال کانادا مبالغ هنگفتی (بیش از 10000 دالر کانادا) را از طریق «مرکز تحلیل تراکنش​های مالی و گزارش​های کانادا»FINTRAC) ) ردیابی می​کند تا از پولشویی، تأمین مالی تروریسم و جرایم مرتبط جلوگیری کند.

تنوع خدمات مالی و نحوه عملکرد نهادهای نظارتی در کانادا می​تواند شما را سردرگم کند. اصول اولیه را یاد بگیرید تا بتوانید آگاهی لازم و اطلاعات درست را برای مدیریت امور مالی خود در کانادا بدست آورید.