2022-10-14T15:09:03-04:00Jul 19, 2022|

رزومه و معرفی نامه در کانادا: فارمت، نکات و قالب ها

Read this in English: Canadian resume and cover letter: Format, tips, and templates

برای بسیاری از تازه واردین، یافتن سریع وظیفه پس از مهاجرت به کانادا، یک اقدام با اولویت بالا است. اگر به فکر تغییر شغل هستید یا اگر می خواهید به زمینه کاری خودتان برگردید، اولین قدم معمولاً یکسان است – داشتن رزومه و معرفی نامه ای که بتوانید با صاحب کاران بالقوه یا مخاطبان  شبکه خود به اشتراک بگذارید.

در این مقاله رزومه به سبک کانادایی را با جزئیات بررسی می کنیم، برخی از تفاوت​های کلیدی بین رزومه و CV  را مشخص ​می کنیم و به شما کمک می کنیم تا ببینید کدام فارمت رزومه ممکن است برای هدف شغلی شما مناسب​تر باشد. همچنین به نکات مفیدی برای تهیه رزومه مناسب ATS اشاره خواهیم کرد تا از رقبا متمایز شوید و مورد توجه صاحب کاران، مدیران استخدام و استخدام کنندگان قرار بگیرید.

برای تهیه یک رزومه عالی جهت یافتن شغل، قالب های رزومه و معرفی نامه رایگان کانادایی ما را دانلود کنید. اگر برای اولین شغل خود درخواست می دهید و یا اگر سال ها تجربه دارید، این قالب های رزومه آماده کانادایی به شما کمک می کند تا منحیث یک کاندیدای ایده آل معلوم شوید. قالب ها برای:

  • رزومه زمانی معکوس
  • رزومه کاربردی
  • رزومه هیبریدی یا ترکیبی
  • معرفی نامه

در این مقاله:

تفاوت بین رزومه و CV چیست؟

اغلب، دو راه وجود دارد که جویندگان کار می توانند تجربه مسلکی خود را به صاحب کار نشان دهند: با استفاده از رزومه یا.CV  در کانادا، صاحب کاران رزومه را ترجیح می دهند. CV عمدتاً فقط برای درخواست های علمی مانند مشاغل پوهنتونی، کمک هزینه ها، بورسیه های تحقیقاتی و غیره استفاده می شود.

برای درک بهتر، در اینجا به چند تفاوت اصلی بین رزومه و CV اشاره شده است:

رزومه CV
طول بسیار مختصر – حدود یک یا دو صفحه. معمولاً دو صفحه یا بیشتر. بدون حداکثر محدودیت در صفحات
محتوا شامل خلاصه​ای از تجربه کاری، تحصیلات و مهارت​های مرتبط با سِمَت است. این توضیحات بسیار دقیق است و شامل تجربه کاری، تحصیلات، مهارت ​ها، کتب و مقالات، جوایز، افتخارات، تحقیقات، وابستگی​های سازمانی و غیره در کل دوره کاری شما می​شود.
هدف درخواست های شغلی. درخواست های پوهنتونی

در بسیاری از کشورها به جای رزومه از CV استفاده می شود و در برخی نیز ترکیبی از هر دو مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی از کشورها هر دو اصطلاح را به جای هم استفاده می کنند: به عنوان مثال، در اکثر کشورهای اروپایی و همچنین نیوزلند، CV معادل رزومه کانادایی است. در آسترالیا و افریقای جنوبی، « CV » و «رزومه» مترادف هایی هستند که می توانند به جای یکدیگر استفاده شوند. در جنوب آسیا، اصطلاحات CV و رزومه به جای یکدیگر استفاده می شوند که هر دو به یک CV سنتی اشاره می کنند.

در برخی از نقاط جهان، درج اطلاعات شخصی مانند وضعیت تأهل، ملیت، علایق شخصی، سرگرمی​ها، تاریخ تولد، آدرس و عکس در CV معمول است. با این حال، در کانادا، نباید این جزئیات را در رزومه خود وارد کنید زیرا طبق قانون استخدام الزامی نیست و همچنین بخشی از فارمت رزومه محسوب نمی شود.

 

آشنایی با انواع فارمت های رزومه مورد استفاده در کانادا

به عنوان یک جوینده کار در کانادا، سه نوع فارمت رزومه وجود دارد که باید با آنها آشنا باشید. هر یک از این فارمت ها شامل معلومات اولیه مشابه در طرح بندی های متفاوت هستند.

1. رزومه زمانی معکوس

این نوع رزومه تجربیات حرفه ای شما را به ترتیب زمانی معکوس نشان می دهد و از آخرین موقعیت شروع می شود.

چه زمانی از رزومه زمانی معکوس استفاده کنیم؟

زمانی که شما یک فرد متخصص، با تجربۀ کافی در نیروی کار هستید، وقفه شغلی عمده ای ندارید و قصد ادامه کار در همان زمینه را دارید.

نکته:  رزومه زمانی معکوس، محبوب ترین فارمت در مارکیت کار کانادا است. اکثر صاحب کاران و استخدام کنندگان به رزومه ای در این قالب عادت کرده اند و آن را ترجیح می دهند.

2. رزومه کاربردی

رزومه کاربردی به جای تجارب حرفه ای خاص، بر مهارت ها و صلاحیت های کلی شما تمرکز دارد. سابقه استخدام هنوز درج می شود، اما معمولاً بعد از مهارت و تحصیلات ذکر می شود.

چه زمانی از یک رزومه کاربردی استفاده کنیم؟

زمانی که به دنبال تغییر نقش و/یا صنعت و شروع کار خود در یک زمینه جدید هستید. همچنین ممکن است استفاده از این رزومه برای کسانی که به تازگی از پوهنتون فارغ التحصیلان شده اند ایده آل باشد.

3. رزومه هیبریدی یا ترکیبی

رزومه ترکیبی، ترکیبی از طرح زمانی معکوس و کاربردی است و برای نمایش مهارت های انتقال پذیر و تجربه حرفه ای، ایده آل می باشد. در این قالب، تجربه کاری معمولاً در قالب زمانی معکوس بیان می​شود و بخش مهارت​ها شامل خلاصه​ای از مدارک و مهارت​های فنی (یا شایستگی​های اصلی) است.

چه زمانی از رزومه ترکیبی یا هیبریدی استفاده کنیم؟

این نوع رزومه معمولاً توسط انواع جویندگان کار، از کارگران باتجربه گرفته تا فارغ التحصیلان اخیر و افراد با تجربه محدود، کسانی که دوره های کاری کوتاه مدت متعدد داشته اند یا افرادی که وقفه کاری قابل توجهی دارند، استفاده می شود.

 

نکاتی برای نوشتن رزومه به سبک کانادایی

تسلط بر هنر نوشتن یک رزومه بی عیب و نقص و تاثیرگذار به سبک کانادایی نیازمند تمرین و صبر است. در اینجا چند نکته برای کمک به بهبود مهارت های رزومه نویسی وجود دارد.

1. رزومه خود را با فهرست های شغلی تطبیق دهید و آن را مرتبط نگه دارید

داشتن یک رزومه عمومی و به اشتراک گذاشتن آن با چندین صاحب کار برای موقعیت ها/نقش های مختلف ممکن است بهترین نتیجه را برای شما به همراه نداشته باشد. ضروری است که رزومه خود را برای هر موقعیتی که برای آن درخواست می کنید، متناسب کنید. تجربه کاری، مهارت ها و هر گونه اطلاعات اضافی را متناسب با نقش خود تنظیم کنید. کلمات کلیدی مورد استفاده در آگهی استخدام را به کار ببرید و همیشه جمله خود را با افعال عملی مرتبط مانند spearheaded, achieved, managed, trained, و غیره شروع کنید. یک خلاصه قانع کننده برای رزومه خود تهیه کنید. از قرار دادن اطلاعات بسیار دقیق برای هر موقعیتی که دارید خودداری کنید. در عوض می توانید جزئیات مربوطه را در مصاحبه به اشتراک بگذارید.

2. رزومه خود را برای سیستم ردیابی متقاضی (ATS) بهینه سازی کنید اما برای مخاطب انسانی بنویسید

بسیاری از کمپانی ها از ATS برای پیش نمایش رزومه ها استفاده می کنند و سپس در مراحل بعدی استخدام کنندگان و مدیران استخدام را درگیر می کنند. هنگام نوشتن رزومه باید هر دو را در نظر داشته باشید.

ATS چیست؟

ATS نرم​افزاری است که رزومه​ها را سکین می​کند تا مشخص کند که آیا آنها با یک لیست شغلی خاص مطابقت دارند یا خیر. پارامترهایی مانند تجربه کاری، مهارت ها و تحصیلات معمولاً در طول پروسه بررسی ATS در نظر گرفته می شوند. رزومه هایی که با معیارهای از پیش تعریف شده مطابقت دارند به مدیران استخدام یا استخدام کنندگان ارسال می شوند، در حالی که چشم انسانی هرگز آنهایی را که توسط سیستم رد شده اند نمی بیند. بنابراین حتی اگر برای این موقعیت واجد شرایط باشید، اما رزومه شما برای ATS بهینه نشده باشد، ممکن است در نهایت رد شوید. ATS به طور گسترده توسط سازمان ها، استخدام کنندگان و آژانس های کاریابی در کانادا استفاده می شود.

نحوه بهینه سازی رزومه برای  ATS

  • از قالب بندی استندرد استفاده کنید و از تصاویر، طرح ها، نمودارها و جداول استفاده نکنید.
  • از سرفصل​های صحیح استفاده کنید و کلمات کلیدی را در نظر بگیرید که با شرح شغل و شایستگی​ها و مهارت​های اصلی مطابقت دارند.
  • رزومه خود را در فارمت سند  Microsoft Word .docx) یا (.doc ارسال کنید. اکثر سیستم های ATS فایل های Word را بهتر از PDF پردازش می کنند.
  • حداقل یک بار در رزومه خود، املای اختصارات را چک کنید.
  • تجربه، مهارت ها و صلاحیت های مرتبط با موقعیت را عنوان کنید.
  • از پاراگراف های طولانی و اندازه فونت کمتر از 10 خودداری کنید.
  • اصطلاحات فنی، نمرات و امتیازات را به معادل های کانادایی تبدیل کنید.

3. املا، دستور زبان و علامت گذاری را بررسی کنید و در نهایت رزومه خود را تصحیح نمایید

همیشه خوب است که رزومه خود را تصحیح کنید و دستور زبان، املا، علائم نقطه گذاری و ساختار جملات را بررسی کنید، به خصوص اگر انگلیسی زبان اول یا زبان مادری شما نیست. ابزارهای رایگان زیادی وجود دارد که می تواند در تصحیح به شما کمک کند: Grammarly  و همچنین ابزار تصحیح گرامر و املای موجود درMicrosoft Word ، نقطه شروع خوبی هستند. همچنین می توانید از فردی که انگلیسی زبان مادری اوست بخواهید تا رزومه شما را از نظر درستی بررسی کند.

4. دستاوردهای خود را به طور کمّی بیان کنید

بسیاری از جویندگان کار این اشتباه را مرتکب می شوند که به جای دستاوردها، نقش ها و مسؤولیت ها را مشخص می کنند. استخدام کنندگان و مدیران استخدام ترجیح می دهند دستاوردهای کمّی را در رزومه ببینند. رویکرد «CAR» راه خوبی برای کمک به ساختاربندی جملات است:

C  چلنج چه بوده است (Challenge)،
A  شما چه اقدامی  انجام دادید (Action)، و
R  نتیجه چه بوده است  (Result).

5. یک معرفی نامه تهیه کنید

معرفی نامه یک سند رسمی یک ورقی است که همراه رزومه می آید. معرفی نامه یک نسخه بازنویسی شده یا مختصر از رزومه شما نیست، بلکه عمدتاً باید در آن در مورد چگونگی تناسب شما با نقشی که برای آن درخواست می کنید و اینکه چرا سازمان باید شما را استخدام کند، توضیح دهید. معرفی نامه همچنین راه خوبی برای توجیه هرگونه وقفه در رزومه یا ارائه اطلاعات اضافی است که رزومه شما قادر به ارائه آن نیست.

توجه داشته باشید که یک معرفی نامه نباید یک سند جداگانه باشد، بلکه می تواند هنگام درخواست شغل در متن ایمیل نیز گنجانده شود. افزودن یک معرفی نامه سفارشی و منسجم به رزومه شما می تواند شما را از بقیه متمایز کند، بنابراین چانس شما را برای مصاحبه بیشتر می کند.

نکاتی برای نوشتن یک معرفی نامه تأثیرگذار به سبک کانادایی

  • طول نوشته را به یک ورق محدود کنید.
  • معرفی نامه خود را متناسب با هر درخواست شغلی تنظیم کنید.
  • معرفی نامه خود را تصحیح کنید و دستور زبان، علائم نگارشی و املا را بررسی نمایید، زیرا این سند به عنوان بازتابی از مهارت های ارتباطی شما عمل می کند.
  • از یک اندازه فونت استندرد (10 یا 12، در سبک فونت هایی مانند Times New Roman، Arial یا (Calibri استفاده کنید. از استفاده از جلوه های ویژه (برجسته/زیر خط/مورب، فونت های مختلف و رنگی) خودداری کنید.
  • اطلاعاتی را که در مورد کمپانی، پروژه​های اخیر یا کلتور و ارزش​های سازمانی می​دانید، در نوشته خود بگنجانید.

6. مهارت های خود را با کار داوطلبانه بدون معاش یا محلی نشان دهید

این یک راه خوب برای تازه واردین است تا تجربه کانادایی را در رزومه خود نشان دهند. اگر کار داوطلبانه شما نیاز به استفاده از مهارت هایی دارد که ممکن است در موقعیتی که برای آن درخواست می کنید نیز ارزشمند باشد، افزودن تجربه داوطلبانه به رزومه شما ممکن است به نفع تان باشد.

نکته:  داوطلب شدن می​تواند به شما در ایجاد شبکه و کسب تجربه کانادایی کمک کند.  

7. اطلاعات تماس خود را دوباره بررسی کنید

افراد تازه وارد گاهی اوقات در ماه های اولیه اقامت خود در کانادا شماره تلیفون و آدرس موقتی دارند و گهگاه فراموش می کنند که پس از دائمی شدن شرایط، اطلاعات تماس خود را به روز کنند. قبل از ارسال رزومه خود به یک صاحب کار یا استخدام​کننده، تمام اطلاعات تماس خود، از جمله لینک ها به رسانه​های اجتماعی را بررسی کنید تا مطمئن شوید همگی به​روز هستند.